Je to mé oblíbené téma, takže jej trochu přeceňuji, nicméně vyhodnotil jsem několik mechanismů a nakonec vybral malý pool k6. Níže přikládám své poznámky k jednotlivým mechanikám.
Pro vyhodnocovací mechanismus jsem chtěl na jednu stranu něco klasického, co bude reflektovat vlastnost, schopnost a okolnost, na druhou stranu něco, co se vejde do základního počítání do šesti. Volba proto padla na max. šestistěnnou kostku, pro snadné sčítání a odečítání (tedy fyzické, viditelné na stole - přidám kostku, uberu kostku) jsem se zaměřil hlavně na pooly (do max. šesti kostek).
Co potřebuji započítat: dobrou vlastnost, specialitu a okolnost -> 1-3 kostky, což by znamenalo začínat z nuly. My ale chceme vždy alespoň k6, takže rozsah 1-4 kostky (čtvrtá kostka už je 80% na úspěch). Pokud se do hry vloží ještě předmět, je tam další kostka navíc, tedy 1-5 kostek (86%). To jsou proměnné na straně vstupu. Na straně opačné může být další škálování jako např. obtížnost (potřebuju čtverky, pětky, šestky...) nebo odečítání kostek formou nevýhod. Pak je zde možnost černých a bílých kostek.
K6 pool - nejvyší hozený výsledek se počítá
kostek/náročnost | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|
1 | 83,33% | 66,67% | 50% | 33,33% | 16,67% |
2 | 97,22% | 88,89% | 75% | 55,56% | 30,56% |
3 | 99,54% | 96,30% | 87,5% | 70,37% | 42,13% |
4 | 99,92% | 98,77% | 93,75% | 80,35% | 51,77% |
5 | 99,99% | 99,59% | 96,88% | 86,83% | 59,81% |
6 | 100% 🙂 | 99,86% | 98,44% | 91,22% | 66,51% |
9 | 80,62% | ||||
13 | 90,65% |
Z tabulky vyplývá, že nejtěžší je hodit šestku jednou kostkou, to je cca 16% na úspěch.
Obtížnost 2 bych vůbec nepoužíval, tam se dá šlápnout vedle snad jen s jednou kostkou, kde je 83.3% šance na úspěch, s více než jednou kostkou se to podaří prakticky vždy.
Obtížnost 3 - velmi lehká, s jednou kostkou to dá v 66,67% případů, se dvěma skoro 89%, pak už je to téměř jistota.
Obtížnost 4 - s jednou kostkou 50 na 50, takže by se dalo říci, že je to lehká obtížnost, pokud je jedna kostka průměr, se dvěma je to 75%, se třema 87,5% a pak už je to zase téměř jistota.
Obtížnost 5 - s jednou kostkou 33% na úspěch, se dvěma 55%, se třema 70% a se čtyřma 80% - tady bych třekl, že je to obtížnost střední
Obtížnost 6 - dostat se na 50% - potřebuješ 4 kostky, nějaká jistota na úspěch přichází až s dvanácti a více kostkama, to už je těžká
Pokud to shrnu, na první pohled se jeví nastavení tak, že základ je mít jednu kostku, to se dá směle pokoušet obtížnost 4 i 5, 6 není bez šance. Dvě kostky mohou mít problém s obtížností 4, ale výva bude až 5 nebo 6. Tři kostky už jsou něco a směle si poradí s 4, 5 i 6 (kde to sice nemají jisté, ale je to 42%). Čtyři kostky mají challenge vpodstatě jen v obtížnosti 6. Pokud má někdo více než 4 kostky, na nižší obtížnost než 6 nemá smysl házet.
k6 pool - počítají se jen šestky
Zde je možné více diferencovat, tzn vlastnosti mají 1-3 kostky, kostka za vybavení (2 za vyjímečné), 1-2 kostky za dovednost, takže nakonec se hází 1-7 kostek + třeba kostky za okolnosti. Výhodou je, že čím více kostek se přidává, tím menší mají vliv. Průměr jsou cca 4 kostky, pak je šance přibližně 50:50 (to mi příjde málo, asi by bylo fajn mít už u tří kostek víc než 50%, možná alternativa jsou k3).
Varianta Burning Wheel: počítají se i pětky, díky tomu se dost zvětší šance u jedné kostky a už dvě kostky se blíží 50:50. Pak by ale patrně mělo smysl chtít víc úspěchů.
Varianta Minimald6: základní hod je 2k6, výhoda 3k6, nevýhoda 1k6, tzn. pool 1-3 kostky, představující 3 obtížnosti (33.3%, 55.6%, 70.4%), což je docela pěkné, i když úzké rozverstvení. (Počítají se pětky a šestky.)
*podobné rozvrstvení je u hodu, který počítá jen šestky 2, 4 a 7 kostek.
kostky/poč. úspěchů (šestek) | 0 | 1 a více | 2 a více | 3 a více | 4 a více |
---|---|---|---|---|---|
1 kostka | 83,3 | 16,67 | - | - | - |
2 kostky | 69,44 | 30,56 | 2,78 | - | - |
3 kostky | 57,58 | 42,12 | 7,4 | 0,46 | - |
4 kostky | 48,23 | 51,77 | 13,19 | 1,62 | 0,08 |
5 kostek | 40,19 | 59,81 | 19,63 | 3,55 | 0,33 |
6 kostek | 33,49 | 66,51 | 26,31 | 6,22 | 0,86 |
7 kostek | 27,91 | 72,09 | 33,01 | 9,57 | 1,76 |
8 kostek | 23,26 | 76,74 | 39,53 | 13,48 | 3,06 |
9 kostek | 19,38 | 80,62 | 45,73 | 17,82 | 4,8 |
10 kostek | 16,15 | 83,85 | 51,54 | 22,47 | 6,97 |
11 kostek | 13,46 | 86,54 | 56,95 | 27,34 | 9,57 |
12 kostek | 11,22 | 88,78 | 61,85 | 32,24 | 12,5 |
k4 pool
1 kostka | 25% |
---|---|
2 kostky | 43,75% |
3 kostky | 57,81% |
4 kostky | 68,36% |
5 kostek | 76,27% |
6 kostek | 82,2% |
7 kostek | 86,65% |
8 kostek | 89,99% |
9 kostek | 92,49% |
10 kostek | 94,37% |
Čtyřstěnné kostky prostě nejsou cool, navíc děti na nich špatně poznávají čísla a ke všemu se nekutálí… Jedna kostka je pro loosery, dvě kostky jsou jakože ok, ale riskuješ, že to nepadá, tři kostky že už to i padává, 4, 5 a 6, to už se většinou daří…
k3 pool
1 kostka | 33,33% |
---|---|
2 kostky | 55,56% |
3 kostky | 70,37% |
4 kostky | 80,25% |
5 kostek | 86,83% |
6 kostek | 91,22% |
7 kostek | 94,15% |
8 kostek | 96,10% |
9 kostek | 97,4% |
10 kostek | 98,27% |
Má smysl pro 1-4 (max 6) kostek, jedna kostka uspěje ve třetině případů, dvě jsou takový průměr - jednou to padne, jednou ne, se třema už je chlapák a čtyři jsou skoro jistota (tam to padá furt).
Lineární hod
Lineární hod má např. No thank you Evil - 1k6 plus sem tam bonus, obtížnost je 1-8 (musí se přehodit). V duchu D&D by bylo možné hru nastavit tak, že postava má vlastnost špatnou (-1), průměrnou (0) nebo hodně dobrou (+1). Dovednost dá +1, Výhoda, hoď 2x a ber lepší výsledek, nevýhoda hoď dvakrát a ber horší → žádné kumulace bonusů.
Čísla říkají, že při bonusu +1 (např dobrá vlastnost, dovednost nebo předmět) je u obtížnosti 4 šance 50:50. U výhody 75:25 a u nevýhody naopak. Pokud je postava naboostrovaná a má bonus +3, pak má šanci 83% na úspěch (výhoda 97%, nevýhoda 69%), tzn. má to většinou v kapse. Pro ni je pak ekvivalentní výzva obtížnost 6 (roste to úměrně, tzn. co přidám na vstupu, musím přidat na obtížnosti, abych měl stejné čísla).
Pokud bych chtěl přidávat až +6, musím fungovat s obtížností 9 (výzva 50:50). 11 je samozřejmě strop.
Návh: vlastnost 0, 1, 2 (nic moc, průměr, dobrá), předmět vyjímečný +1, legendární +2, dovednost +1 nebo +2 (nebo konstantně +2 - nevím, na co dva stupně dovednosti...). Schopnost ti pak dá výhodu / udělí nevýhodu.